laatste dag in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van reisruud - WaarBenJij.nu laatste dag in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van reisruud - WaarBenJij.nu

laatste dag in Bangkok

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg

25 Maart 2008 | Thailand, Bangkok

Na het rustige en landelijke Laos is het even wennen aan de miljoenenstad Bangkok. 1 op de 10 thais woont hier en het koste me anderhalfuur om van het vliegveld in het centrum te komen. Ik neem een hotel vlak bij Kho San road dit straatje is in de jaren 70 uitgegroeid tot de backpackers straat van zuidoost azie. Iedereen kwam hier wel een keer
op zijn reis door azie. De straat zit vol met hotels cafetjes, marktkraampjes die van alles verkopen van meditatie kussens, en bedrukte T shirts tot illigale Cds DVD en indentieteits kaarten. Ik ben er al eerder geweest, het ziet er nog steeds het zelfde uit het zelfde sfeertje en toch is het toeristischer geworden, en duurder. Vroeger durfden nette Thais hier niet te komen. Nu begint het zelfs een beetje
trendy voor jonge alternatieve Thais te worden, wat de prijs opdrijft.
Ik heb het al snel gezien, maar zo als met alle toeristische gebieden
hoef je maar een paar straten verder te lopen of je ziet het echte Thaise straat leven met geimproviseerde restaurantjes op straat, met tafeltjes en plastic stoelen, en met een keukentafel en een gasfles om mee te koken heb je een keuken. De vleeswaren worden in een stalen bak gekoeld met ijsblokken. dit alles verlicht met 1 TL buis.
Maar er is ook het moderne grote Bangkok met wolkenkrabbers en warenhuizen en een skytrain deze trein zoeft op zo'n 4 hoog over de straten van Bangkok, wanneer je
daar in zit, zit je op boomtop nivo en zie eigenlijk alleen de hoogbouw (en niet de drukte en het vuil van de straat) wat een futuristisch ervaring is

Maar goed morgen is het voorbij en kom ik weer naar Nederland, ik ga nog even afscheid nemen van de Chao praya rivier die door het hart van Bangkok stroomt.

Nog 2 terugblikken:

Hue, toen ik met een groepsboottocht bij een pagode aankwam stonden er vrouwen met marktkramen ons op te wachten en vroegen of we iets te drinken wilden kopen. Nee dat wilde ik niet, 1 van de vrouwen vroeg uit welk land ik kwam Holland antwoorde ik, Is this your country?, vroeg ze, ze vouwde haar hand open, ze had een Euro ja dat klopt zei ik, (het was wel een italiaanse euro, maar goed)
Hoeveel is dit in Dong vroeg ze, ik moest even rekenen en niet me niet
in een nul vergissen, 22 duizend dong zei ik, you give! zei ze promt,ik schoot in de lach, maar nu niet wisselen zou eigenlijk een beetje gezichtsverlies zijn, voor mij maar ook voor de euro, dus trok mijn portomonee er stonden andere vrouwtjes omheen te kijken of die
buitenlander echt zoveel geld gaf voor dit muntje.Toen ik later met de groep terug kwam van de pagode stond er een
verlegen vrouwtje langs de kant van de weg, het euro vrouwtje wees mij aan, het verlegen vrouwtje had 2 muntjes van 20euro cent in haar hand.

Hoi An,
Bij de geld automaat vind ik een reclameboeklegger voor een ruilboeken
winkel die niet in de reisgids staat. Ik heb net een boek uit dus besluit ik het s'avonds op te zoeken, het winkelte zit een beetje buiten het toeristische centrum. Het blijkt inderdaad veel boeken te hebben en is van een gepensioneerde Amerikaan. Als een boek heb gevonden dat ik wil ruilen maak ik een paatje met hem, hij is begonnen
door een lading van een paar duizend 2 de hands boeken isn Amerika te kopen voor een paar honderd dollar. Maar in Vietnam aan gekomen bleven de boeken een half jaar bij de douane hangen, en moest hij 1000 dollar invoer rechten betalen, bovendien werden er 400 boeken in beslag
genomen omdat ze ongeschikt of ontaard werden bevonden door de Vietnamezen. Ik vraag of hij nog een lijst heeft van deze ondeugende boeken. Maar dat had hij niet, hij was zelfs op het ministerie van cultuur geweest en had daar gevraagd om heen lijst van welke boeken wel
en niet konden maar had zo'n lijst niet gekregen. Nu zijn boeken door de invoerrechten een stuk duurder zijn geworden speelt hij maar net kiet. Hij vraagt hoe ik hem gevonden heb, ik vertel hem van de boekenlegger bij de geld automaat, hij knikt. If I could just get into the lonely planet, verzucht hij.
Tja wanneer je eenmaal in de lonely planet reisgids staat komt het goed.

Groeten,
en tot morgen in Nederland







  • 25 Maart 2008 - 08:37

    Hans:

    Ruud, dacht dat je al weer terug was. Tja wat moet ik nu zeggen, blijf daar want het is hier winter (sneeuwt nu al drie dagen achter elkaar, op zijn nederlands natuurlijk, sneeuw smelt meteen weer) of schiet op want Jeroen en ik willen weer naar de Aap!

  • 25 Maart 2008 - 08:40

    Hans:

    Ruud, dacht dat je al weer terug was. Tja wat moet ik nu zeggen, blijf daar want het is hier winter (sneeuwt nu al drie dagen achter elkaar, op zijn nederlands natuurlijk, sneeuw smelt meteen weer) of schiet op want Jeroen en ik willen weer naar de Aap!

  • 25 Maart 2008 - 12:39

    Marry:

    Welkom thuis Ruud.
    Je valt gelijk met je neus in de boter, want de winter is hier losgebarsten. Met echte sneeuw en hagel. En koud!!!!
    Dankjewel voor je mooie berichtgeving, de foto's en je prachtige teksten!
    Volgende reis maken we ook weer graag mee.
    Maar......misschien kom je eerst een keer hierheen om te vertellen wat je niet hebt geschreven.
    Tot ziens en sterkte als je weer aan het werk gaat.

  • 25 Maart 2008 - 15:56

    Hetty:

    Tot morgen op Schiphol, als ik niet op tijd ben bel je me maar dan sta ik vast in een file.
    Goede reis,
    tot gauw, Hetty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Deze weblog is eigenlijk voor familie, vrienden en bekenden, Maar voor diegene die mij niet kennen, ik ben Ruud, en ik hou van verre lange reizen, het liefst 1x per jaar voor 2 of 3 maanden. Soms georganiseerd, of met vrienden, maar meestal alleen en ongeorganiseerd, lekker in je eigen tempo. Meestal ook naar warme landen. Dit keer naar zuidoost China Veel leesplezier ik zal mijn best doen regelmatig te schrijven Ruud

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 77
Totaal aantal bezoekers 25231

Voorgaande reizen:

02 Februari 2017 - 20 Februari 2017

Myanmar / Birma

30 November -0001 - 30 November -0001

USA reis

Landen bezocht: