Hoi An en Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van reisruud - WaarBenJij.nu Hoi An en Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van reisruud - WaarBenJij.nu

Hoi An en Hue

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg

17 Februari 2008 | Vietnam, Hué

Hoi An was vroeger een welvaarend havenstadje chinezen en japanners
kwamen er om handel te drijven. In de lente kwamen ze met de noordenwind naar het zuiden en bleven dan 4 maanden om in dat in de herfst de wind weer gedraaid was zodat ze weer terug konden varen. Nu
is het een pitoresk stadje met veel hotelletjes boetiekjes en restaurantjes en natuurlijk veel soeveniers winkels en drommen toeristen. het is leukom er een paar dagen te verblijven. en een paar
tempeltjes en oude chinese gemeenschaps huizen te bekijken. ook kun je een dagtpocht doen naar Cham ruines vlak bij De cham mensen hadden vroeger een koningkrijk in het midden van Vietnam. de ruines stellen niet zoveel voor, in de vietnam oorlog had de vietcong er een basis en die is natuurlijk flink beschoten door de amerikanen zodat er niet veel over is. Vietnam heeft niet zoveel spektaculaire bezienswaardigheden
het gaat meer om het landschap en de mensen.

Tijdens een wandeltocht door de stad zat ik op een bankje in een chinees tempeltje toen ik ontdekt werd door een groep vietnamese kinderen. ze kwamen allemaal om me heen staan en Hello zeggen, het brutaalste jongetje vooraan what your name? Rudi antwoordfe ik Ru-di
herhaalde hij, ik vroeg hem zijn naam Gho verstond ik, en na deze voorstelling gaf hij me een hand. daarna hield hij gelijk zijn hand op en begon verder in het vietnamees te praten geld wou hij De andere kinderen stonden met spanning te kijken hoe ik zou reageren, je bent
toch geen bedelaar? vroeg ik hem in het engels maar hij verstond het blijkbaar niet een bleef zijn hand voor me houden, wil je later als je groot bent een bedelaar zijn? Verstonden ze niet, dus stak toen maar mijn hand op naar hem, waarom zou ik geen geld van hem vragen?
Verontwaardigd haalde hij met een groots gebaar een portomonee uit zijn zak, en leit demonstartief zien dat daar toch echt helemaal niets in zat. en hij wees naar mij hij wilde mijn portomonee wel eens zien De andere jongetjes bewonderende zijn durf maar keken ook een beetje voorzichtig. Ik ging niet op zijn uitdaging in maar vroeg nogmaals of
hij nu echt wilde grootworden als bedelaar, verstond hij niet en bleef
een beetje triomfantelijk om zich heen kijken. Ik vroeg het nog een keer maar nu een stuk strenger wilde hij echt een bedelaar zijn Nu werd het te spannend voor de andere jongetjes en ze trokken hem weg, hij ging mee, hij had zich toch maar bewezen. De meisjes bleven me aanstaan kijken, nu was het hun beurt: Hello, hello zei ik terug. Happy hewyear, happy newyear antwoorde ik. Een meisje zei serieus: Chuc mung nam moi,
vietnamees voor gelukkig nieuwjaar, ik herkende het van de spandoeken maar wist niet precies hoe ik het uit moest spreken, dus probeerde ik het: Chuc mung nam moi, De andere meisjes keken verbaasd, hij probeerd vietnamees te praten, van alle kanten werd het nu voor gezegd: Chuc mung, nam moi, ik probeerde het nog een keer, ze keken elkaar even aan maar vonden mijn uitspraak blijkbaar toch niet goed genoeg: Chuc mung nam moi, je moest bijna elk woord half in slikken: ug nm am oi, na een paar keer heen en weer waren ze blijbaar tevreden en vertrokken zij ook, smoezen en giechelend, Die rare buitenlanders. Bye zwaaiden ze, bye zwaaide ik.

Van Hoi An ben ik naar Hue gegaan, dit is de oude keizer stad met een citadel Binnen de ommuurde was nog een kleinere citadel voor de keizer, Eigenlijk koningtjes, en laatste 100jaar ook nog in dienst van de fransen. De hele stad Hue werd zo'n beetje kompleet verwoest
geduurende het tet offensief in de vietnam oorlog. maaar langzaam zijn
ze alles weer aan het repareren.
Daarnaast heb ik ook nog een boottocht gedaan naar een paar graftombes
van enkele van deze keizers.

Hue is ongeveer in het miden van Vietnam en het is hier koud, alhoewel het gisteren wat beter was. vanmiddag vlieg ik naar Hanoi, en ik ben benieuwd hoe koud het daar is, anders ga ik weer snel terug naar het zuiden

Groeten, (vanuit een nu toch een beetje koud vietnam)

Ruud

PS Meer foto's zijn weer te zien op:
http://picasaweb.google.com/reisruud/ReisruudFotoalbum

  • 18 Februari 2008 - 07:05

    Max:

    Lange kustlijn zeg.

    Mooi verhaal, met die zgn. "bedelaar(s)"

    Wat koud ? - hier is het de laatste dagen 's nachts -5 en overdag met zon +6-9 gr. C.

    Geniet er van,
    tot over een paar weken.

    Gr., Max

  • 18 Februari 2008 - 12:20

    Hans:

    fraai hoor Ruud...loop je daar met je dure camera, een ipod, mobiele telefoon, dik gevulde portomonee met 2 miljoen roepia, krijg je gratis cursus vietnamees en dan kan er niks vanaf?

    Mooie foto's. Na de vakantie moet je ze maar eens allemaal laten zien!

    Gr.
    Hans

    p.s.: ik heb tegenwoordig ook een mobiel (helaas)

  • 18 Februari 2008 - 16:57

    Marry:

    Het verhaal van de bedelaars springt er deze keer wel uit.
    Zie je ze daar vaker? Evt. Ook volwassenen?
    Of zijn ze toch te trots om te bedelen?
    Je mist hier mooi de "winter'. Het stelt nog niet echt veel voor, maar de heldere dagen zijn wel heel mooi.
    Wij waren bij Peet dit weekend.
    Hij was erg verrast door je felicitaties van zover.
    Leuk hoor!
    Wij wensen je nog veel mooie dagen en leuke contacten.
    Groetjes uit Drenthe.

  • 20 Februari 2008 - 09:35

    Rick&helen:

    geef die kinderen toch een paar miljoen,haha,het probleem is dat ze dan allemaal komen en dan blijf je bezig!veel plezier en tot sneler dan je zou willen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Deze weblog is eigenlijk voor familie, vrienden en bekenden, Maar voor diegene die mij niet kennen, ik ben Ruud, en ik hou van verre lange reizen, het liefst 1x per jaar voor 2 of 3 maanden. Soms georganiseerd, of met vrienden, maar meestal alleen en ongeorganiseerd, lekker in je eigen tempo. Meestal ook naar warme landen. Dit keer naar zuidoost China Veel leesplezier ik zal mijn best doen regelmatig te schrijven Ruud

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 25232

Voorgaande reizen:

02 Februari 2017 - 20 Februari 2017

Myanmar / Birma

30 November -0001 - 30 November -0001

USA reis

Landen bezocht: