Happy Tet in Nha Trang - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van reisruud - WaarBenJij.nu Happy Tet in Nha Trang - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van reisruud - WaarBenJij.nu

Happy Tet in Nha Trang

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg

10 Februari 2008 | Vietnam, Hoi An

Mui Ne was echt een typische badplaats en heel toeristisch. Het is eigenlijk maar en straat die langs het strand loopt met aan de strand zijde de hotels en resorts, en aan de land kant van de weg de winkels, cafetjes en restaurands. Het heeft een mooi strand waar het wel altijd waait, sochtends is dat te doen, maar smiddags word je toch wel gezandstraald, dan komen de Kite surfers, mooi gezicht.

Van daar na Nha Trang waar we in '92 ook geweest zijn we zatten toen in een staatshotel en er was niet veel te doen 2 dames op het strand regelden boottochten en er was een restaurant met een terras waar een muurtje om heen stond en als je klaar was met je eten, of genoeg had zette je bord op de rand van dat muurtje (zittend kon je er net niet verheen kijken) Dan zag je een handje van de bedelaars het bord weg pakken en even later zette het handje het bord totaal schoongelikt weer terug.

Maar dat was 15 jaar geleden en deze bittere armoede is lijkt verdwenen Nha Trang is een heuse badplaats aan het worden met grote hotels en nog meer hotels in aanbouw en alle huizen zijn opgeknapt. Hordes toeristen van over de hele wereld komen er Fransen die gewoon frans blijven praten) Jonge mensen met rugzakken, die er zo jong uitzien dat je bijna denkt weet je moeder dat je hier bent, maar natuurlijk weten die dat ze hebben mobieltjes en overal is internet, en gratis in de hotels En allemaal met de lonely planet reisgids, wat kan er fout gaan. De hotels die in de lonely planet genoemd staan, hebben hun prijs verdubbeld omdat ze in de lonely planet staan en omdat Tet eraan komt. Dus heb ik maar een familiehotelletje gezocht dat niet in het boekje staat. Een eiland tegenover het strand is nu met het vaste land verbonden door een heuse kabelbaan, en op het eiland is een waterpark met strand ideaal voor gezinnetjes. Toch heeft de stad nog een beetje een ranzig kantje. In tegenstelling tot Saigon willen de taxi brommer –mannen me ook massage of boem boem meisjes aanbieden en wanneer ik de eerste avond terug loop naar het hotel komen er 2 meisjes op een brommer naast me rijden hello mister lachen ze naar mij. Ik zeg al automtisch nee. Maar ze stoppen en het meisje dat achterop zit stapt af en drukt zich glimlachend tegen mij aan, met 1 hand pakt ze mijn hand en legt die op haar kleine ferme borstjes, haar andere hand gaat naar mijn kont, naar m’n rechterbil, naar m’n portomonee, No, No, dus niet, ik duw haar op,tijd van mij af. Betrapt maar met een ondeugende lach spring ze snel weer achterop bij haar vriendin. En ze rijden weg, op zoek naar een beter slachtoffer.

In de dagen voor Tet, het Vietnamese nieuwjaar maken de mensen hun huizen schoon en versieren die met bloemen, voor geel is populair. Over al staan gele bossen chrysanten in de huizen en te koop, ze staan niet in een vaas maar in een pot met aarde stokjes houden de stelen recht en in een mooie bos.Ook word ere en boompje verkocht met gele bloessems, de grote varieerd van vonzai format tot potten met een boompje van wel 2 meter. Op oudejaarsavond (6 febr.) weet ik even niet hou ik mijn tijd vol moet brenegen tot 12 uur, ik bersluit om een uitgebreide maaltijd te nemen in het toeristische gedeelte van de stad. Eens kijken of ik door de 10 euro grens kan breken, maar zelfs met een chocolade mousse als toetje, en de tip blijft de rekening onder de 10 euro. Omdat het even over 10 is en ik geen zin heb om in een café te hangen, loop ik naar de boulevard. En daar blijkt het allemaal te gebeuren, ewr is een ware opstopping van brommerser is een podium met daarop een show: popzangers worden af gewisseld met dansende meisjes die met schrille stemmetjes een liedje zingen. Gezinnen pubers alle leeftijden krioelt door elkaar. Er worden grote rode balonnen en palmtakken verkocht. Even voor 12 word zelfs Happy newyear van ABBA gezongen. Om 12 uur breekt het vuurwerk los van af het dak van een gebouw tegenover het podium. De mensen zijn dol enthousiast met heel veel oh en ah geroep. Maar het valt me op dat maar weinig mensen elkaar gelukkig nieuwjaar wensen, geen omhelzingen geen champagne, blijkbaar doe je dat niet in het openbaar. Na afloop gaat iedereen naar huis en ontstaan er weer gigantische brommer opstoppingen in de zij straten.

Wanneer ik in het hotel terugkom blijken er in het halletje van het familie hotel gasten rond een gedekte tafel te zitten, het zijn hotel gasten, en zodra de gastvrouw/moeder mij ziet moet ik gaan zitten en krijg ik een theekopje met rode wijn. Er word getoost, proost is in het vietnamees Yo, althans dat word ons wijs gemaakt, en het is makkelijk te onthouden Happy new year yo, yo happy tet, Moeder, dochter en tante hebben allerlei hapje klaar gemaakt die op tafel staan. Ik moet een sort shusi schijf van kleefrijst met varkens vlees proberen, ook is er gedroogde meerval: erg heet gekruid stukjes vis, en ik moet een stukje schildpad proberen: smaakt als inktvis, en er staan nootjes Pistache nootjes noemt de dochter smily nuts, lachende nootjes. Ook moet ik de rijstwijn proberen die ongeveer zo sterk is als wodka Elke keer wanneer ere en nieuwe gast binnen komt word er weer getoost happy new year yo yo happy tet. Elke gast krijgt een kadootje: een kleine rode envelope met daarin een nieuw bankbiljet, je mag niet kijken hoeveel het is want iedereen heft een ander bedrag, en je mag niet weten wie er meer geluk heft. Na nog een toost dringt de gastvrouw aan er moet gezongen worden. De israelische groep is de enige grote groep die samen israelische liedje zingt Ik ben de enige Nederlander en ik zou ook geen nederlands nieuwjaars liedje weten. Na het zingen vraagt een van de gasten aan het israelische meisje wat ze gezongen hebben een beetje beschaamt zegt zed at he teen typisch joods liedje is: volgend jaar in jeruzalem. Ik zit tussen een groep fransen, gelukkig komt er op een gegeven moment een australisch meisje naast me zitten die ook frans spreekt, (weer toosten: yo, yo, happy newyear) zodart ere en gesprek op gang komt, zij reist van noord naar zuid en weet me te vertellen dat het erg koud is in Hanoi 3 graden! De fransen bewonderen haar vloeiende frans. Een oudere fransman flirt zoals he teen fransman betaamt meer met de moeder dan met haar dochter, die geniet van de complimentjes en dringt weer aan voor nog een toost Happy newyear Yo, Happy Tet.


De volgende dag kan ik het happy newyear liedje van ABBA maar niet uit mijn hoofd krijgen.

Groeten vanuit Vietnam
Ruud

PS ondertussen ben ik via: Quy Nhon in Hoi An aangekomen



  • 10 Februari 2008 - 04:45

    Dennis :

    Wat leuk beschreven en weer een ervaringen. Vooral die van de 'boem boem' meisjes, mooi omschreven. Ik had n dergelijke ervaring met m'n horloge in Hanoi. Ga zo door zou ik zeggen. Je kunt gerust met een van de lachende meisjes in Hoi An een boottochtje maken. Vroeg want dan heb je fraaie vogels. Ik herinner me ook ergens in de hoofdstraat kun je een traditioneel huis bezoeken, thee drinken etc de man spreekt goed enegels en is interessant om de verhalen te horen. Geen entree, maar als je weg gaat wordt je geacht wat te doneren....
    Enne voor Hue. Je hebt wrsl n reisgids bij je. Tip: check ff een restaurant in Hue, eigenaren zijn doof. Over de rivier, links en dan vlgs mij 1e rechts, 1e restaurant (want er naast zit een kopie). Prima eten en probeer de specialiteit van het huis. Geniet en dikke groet uit een cool Shanghai.

  • 10 Februari 2008 - 11:29

    Anja:

    hé Rudi,

    Natrang is onherkenbaar, maar wat gaaf om een tijdens Tet in Vietnam te zijn. En dan ook nog getrakteerd te worden op een gezellig familie-gebeuren.
    Hoe was t de volgende dag na al die kopjes rode wijn? Ik kan me nog van '92 herineren dat het tamelijke bocht was die ze daar verkochten. Maar wellicht is dat ook veranderd...

    Heb je miss Hahn nog gezien?? Die is vast en zeker binnen en woont nu riant in een mooie villa en ligt de hele dag met de ballen in het zand...

    Veel plezier in Hoi An, daar mochten wij niet eens overnachten. Ben benieuwd wat daar weer loos is.

    toedeloe

  • 10 Februari 2008 - 12:47

    Hetty:

    Mooie foto's, wat zijn die zandvlaktes, is dat het strand? Neem ook foto's van de mensen waar je over schrijft dat lijkt mij wel leuk.
    Veel plezier verder, geniet ervan,
    liefs, Hetty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Deze weblog is eigenlijk voor familie, vrienden en bekenden, Maar voor diegene die mij niet kennen, ik ben Ruud, en ik hou van verre lange reizen, het liefst 1x per jaar voor 2 of 3 maanden. Soms georganiseerd, of met vrienden, maar meestal alleen en ongeorganiseerd, lekker in je eigen tempo. Meestal ook naar warme landen. Dit keer naar zuidoost China Veel leesplezier ik zal mijn best doen regelmatig te schrijven Ruud

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 25182

Voorgaande reizen:

02 Februari 2017 - 20 Februari 2017

Myanmar / Birma

30 November -0001 - 30 November -0001

USA reis

Landen bezocht: