Cholon en Vietnamees eten - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van reisruud - WaarBenJij.nu Cholon en Vietnamees eten - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van reisruud - WaarBenJij.nu

Cholon en Vietnamees eten

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg

31 Januari 2008 | Vietnam, Mui Ne

Twee dagen geleden naar Cholon, geweest de chinese wijk van Ho Chi Minh City. Toen we, Tony Anja en ik, in '92 van een tour door de mekong delta Terug kwamen reden we door deze wijk toen het opeens begon te storten een echte moessonbui. we hadden een oude mercedes met chauffeur, en we zagen de straten vol lopen met water dat steeds hoger steeg, en op een gegeven
moment liep het inderdaad de auto in en sloeg de motor af. Tony en Ik hebben toen de auto naar een hoger gelegen deel geduwd tot onze knieen in het water en inde regen. Ik weet nog dat de vonken af sprongen van de vele electriciteits kabels die boven de straat hangen. Toen we de auto op een wat hoger gelegendeel stond hebben we in een cafe gewacht
tot de bui wat minder werd en de chauffeur regelde cyclo's voor ons om
ons naar het hotel te brengen. Ik weet nog dat hij schaamde om het reisburo te bellen om te vertellen wat er gebeurd was. maar het was zijn fout niet.
Deze keer was het mooi weer, en ik ben op mijn gemkkie wat tempeltjes af
gelopen.

s'avonds was ik moe van het lopen en het restaurant uit de reis gids
dat ik zocht kon ikniet vinden. Toen ben ik maar gaan zitten bij het
eerste restaurantje dat ik zag en eer een beetje fatsoenlijk uit zag.
De meeste vietnamese gerechen bestaan uit een soort fondue potjes
achtige gedoe, waar ik niet zo van hou, maar ik zag op de menu kaart
:beef en peanutsauce rolled in ricepaper, ik bestelde het. Do you know
how to eat this? vroeg het bloedmooie meisje dat het eten en de
schaaltjes neer zette.
Uh.. nee, zei ik dan maar. Het meisje pakte van het schaaltje met
ristpapier een velletje, maar ze had er 2 te pakken die aan elkaar
kleefde, met haar nagels pullekte 1 velletje los, en legde die op het
lege schoteltje, ze haalde de eetstokjes uit het servetje en pakte
daarmee een sla blaadje en daarna schijfjes komkommer en wat ander spul
die ze op het rijstpapiertje neer legde daarna pakte ze het stokje met
vlees legde dat op diet sla bedje vouwde 1 kant van het rijstpapier om
op het vlees drukte dit stevig met haar vingers aan trok het stokje
eruit. Bovenaan dit pakketje vouwde ze een stukje rijstpapier naar
binnen, en rolde het toen stevig op. Ze maaakte met dit perfecte
rolletje een dip gebaar naar het kommetje met pindasaus en gaf het aan
mij.
Zo dus,.. Het was lekker, het tweede pakketje dat ik zef maakte viel
het laatste stukje vlees in in de saus (met de stokjes eerui gevist)
bij het derde had ik per ongeluk 2 velletje rijstpapier gerold, dan
proef je te veel rijstpapier. Van af de vierde ging het goed.
Onder tussen was een sigaretten verkoper aan mijn tafeltje gekomen en
had zijn houten koffetje open geklapt, ik schude nee, hij bleef
aandringen, ik negeerde hem, keek hem niet aan en zei weer nee. Meestal
de gebruikelijke menier om van aandringende verkopers af te komen. Maar
hij bleef aandringen: hello mister, hello mister, dus keek ik toch
maar. Meteen haalde hij een sigaretten pakje weg, en eronder was
duidelijk een zakje marihuana te zien. Ik glimlavhte ten teken dat ik
precies wist wat er nu bedoelt werd, keek hem toen recht aan en zei
nogmaals nee, hij glimlachte en ging weg.
Het eten was lekker, maar 6 stukjes vlees is misschien genoeg voor een
kleine vietnamees maar niet voor mij, ik bestelde nog een gebakken
banaan van de dessertlijst en nog een pilsje. het is ten slotte
vakantie en ik heb vandaag 2 miljoen Dong uit de geldautomaat getrokken.

Groeten uit Saigon
Ruud


nabericht:
Inmiddels ben ik in Mui Ne een strandplaatsje, waar ik een paar dagen helemaal niks ga doen.( en al een beetje verbrand ben)

Groeten,
Ruud

  • 31 Januari 2008 - 07:40

    Dennis :

    Leuk je zo te volgen, en alhoewel t voor mij langer geleden is dat ik er was, roept het herinneringen op. Ik zie je dan ook zo voor me zitten hoe je die meisjes in de maling neemt:) Goed man!
    Check ff www.vietnamcarte.nl, enne als je daar heen gaat doe Cees de hartelijke groeten. Blijf genieten.

    Dikke groet uit cool Beijing.

  • 31 Januari 2008 - 17:50

    Rik En Hèlen:

    Hoi Ruud,
    Nou dat gebeurt niet dagelijks: 2 miljoen pinnen! Het eten lijkt ons best lekker. Hier alles goed, maar je bent het rotweer op tijd ontvlucht, na zaterdag is het er niet gezelliger op geworden! Op dit mometn verder niet zoveel te vertellen, werken en werken, dus niet echt om over naar Vietnam te schrijven.
    Doe voorzichtig en veel plezier!
    Tot schrijvens,
    Rik en Hèlen

  • 31 Januari 2008 - 21:45

    Anja:

    Ja, het is allemaal niet zo stoer en weet ik veel als het lijk.. Maar dan nog wil ik effe de geschiedenis recht trwaekken van 1992. Inderdaad Tony, Rudy en ik vanuit de Mekong Delta richting Saigon. Inderdaad heel veel regen, inderdaad ergens in een wijk beland waar het water op knie-hoogte stond en daarom de auto het niet meer deed. En inderdaad was het heel raar dat toeristen toen de auto gingen duwen. Maar ja om dan na 15 jaar niet genoemd te worden in deze bijzondere belevenis, is toch een beeetje pijnlijk...
    Wat ook jammer is van deze overlevering, is dat niet verteld dat wij na dit avontuur terecht kwamen in een restaurant waar weliswaar het eten verrukkkelijk was maar het plafond iets minder... Kortom we zaten na ons hachelijke avontuur vanuit de Mekong Delta te dineren in een restaurant met lekkend plafond en dus regendruppels op het eten..
    Wat maakt het ook uit, dat was honderd jaar geleden. Rudi ligt nu vast en zeker op een verlaten super strand en geniet ... en wij duwen nog steeds een auto omdat het regent....

  • 01 Februari 2008 - 09:34

    Ruud:

    Sorry Anja dat ik je naam niet genoemd heb, in dit stukje.Maar in de vorige staat toch al dat jij er ook bij was?
    Maar ik zal het even aanpassen

    Groeten van af het strand,
    Ruud

  • 07 Februari 2008 - 12:56

    Anneke:


    Hai levensgenieter,'k ben jaloers op
    jou. Blijf je volgen.
    Groet Anneke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Deze weblog is eigenlijk voor familie, vrienden en bekenden, Maar voor diegene die mij niet kennen, ik ben Ruud, en ik hou van verre lange reizen, het liefst 1x per jaar voor 2 of 3 maanden. Soms georganiseerd, of met vrienden, maar meestal alleen en ongeorganiseerd, lekker in je eigen tempo. Meestal ook naar warme landen. Dit keer naar zuidoost China Veel leesplezier ik zal mijn best doen regelmatig te schrijven Ruud

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 25230

Voorgaande reizen:

02 Februari 2017 - 20 Februari 2017

Myanmar / Birma

30 November -0001 - 30 November -0001

USA reis

Landen bezocht: