Ho Chi Minh City, 1e indruk van de 2e keer - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van reisruud - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh City, 1e indruk van de 2e keer - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van reisruud - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh City, 1e indruk van de 2e keer

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg

26 Januari 2008 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Ho Chi minh stad is heeft een vertrouwd aziatische straatbeeld.
Ik ben hier eerder geweest in 1992 met Tony en Anja, het was toen mijn eerste keer in een derde wereldland. De straten waren toen vol met fietsers die zijn nu zo goed als verdwenen. Het zijn allemaal motoren en brommers, in plaats van fietsbellen nu de claxons. Er rijden nogwel een paar cyclo's (vietnameese riksja's) maar ze zien er tussen al die motoren een beetje verdwaald uit. Ik zit in een hotel in de zelfde buurt als in 1992 in mijn herinnering was he toen een beetje obscure grauwe buurt, Maar het is nu zo'n typische backpackersbuurt geworden, met goedkope soeveniers en cafetjes en baretjes. Je kunt gewoon in het engels bestellen en ook westers eten. Er zijn een hoop nieuwe gebouwen bij gekomen, en de oude gebouwen zijn opgeknapt. Gisteren ben ik naar de waterkant van de Mekong geweest. Het restaurant schip met de vissenbek die ik herken van '92 lag er nog steeds, maar een stuk verder lag er nu ook een groot cruise schip.

s'avonds op een terrasje bekijk ik het straatleven, er zijn minder bedelaars maar er komen nog steeds kinder kauwgom te koop aanbieden, en ook de sigaretten verkopers met hun op maat gemaakte houten koffertjes zijn er nog steeds. oude mannetjes hebben een soort stallage achter op hun fiets het us een droogrekje met gedroogde inkvis er boven hangt een lampje, er onder: een bakje met eeen soort wringer en wat sauzen.
vuurspuwers komen er ook voorbij. op een gegeven moment breekt er paniek uit onder de bediening, please go inside zegd het meisje dringend, als ik opsta worden meteen mijnn steol entafeltje opgekapt en binnen gezet. Ik dacht eigenlijk dat ik bij het grote cafe op de hoek zat, maar ik zit bij een kleiner cafe er vlak naast die blijkbaar niet zo rijk is om terras rechten te betalen
vandaar dat alle tafeltjes en stoelen op stoep opklapbaar waren.
binnen aan de bar vraag ik het meisje: politie? Ja!
Alsof we met een samenzwering bezig zijn.
Maar binnen aan de bar is niet zoveel te zien, dus reken uk even later af, om verder te gaan.

Groeten vanuit Saigon, oftewel Ho Chi Minh city

  • 27 Januari 2008 - 11:37

    Roy Grob:

    Ha die Ruud,

    De foto's zien er weer spectaculair uit. Met name die landschappen zijn echt waanzinnnig. Moet ik mezelf dan toch maar een keer over de lange vluchten heenzetten en gaan?

    Heel veel plezier en tot gauw, Roy

  • 27 Januari 2008 - 14:12

    Anja:

    Geen fietsen meer.... jammer, de lucht zal dan wel ook wat minder fris zijn. Maar ze mogen wel nog roken. Ga je nog de voormalige Amerikaans Ambasade. Dat was, wat ik me tenminste herinner toen een chique buurt. Welliswaar vervallen, maar met potenties.
    Hoe is het met het aanbod van de hoeren gesteld? Zijn ze er nog in grote getallen en zitten die nu ook netjes in salons etc.
    En we willen foto's zien....

    groetjes

  • 28 Januari 2008 - 12:48

    Dennis :

    He Jongen,
    wat lees ik nou: ergeren in Azie? (toeval) we hebben dezelfde site, @ je me ff want ik sta niet op je lijst.

    Anyway, goed van je te horen. Geef je nog ff door wanneer je nu in Bangkok zit, dan probeer ik er ook te zijn.
    Nam is voor mij te lang geleden, herken ook niets van je foto's.... wel staat me die glimlach bij van de mensen. Geniet en tot de volgende.

    ps Tis hier kei koud, heb geen verwarming. Morgen vlieg ik voor paar dagen naar Beijing, ns kijken of er 'n samenwerking kan komen of licentie kan regelen.

  • 28 Januari 2008 - 12:50

    Dennis :

    tis tie weer.... lees nu t bericht van Anja, hihihihi daar ben ik ook benieuwd naar. Ze komen nu ook hier voor in sommige clubs. dwz nog niet Shanghai en Beijing, maar meer in 't zuiden.

    Ook ik kijk uit naar foto's!

  • 28 Januari 2008 - 19:24

    Anja:

    Jeetje, daar is het e.e.a. gebeurd de laastste jaren. Inderdaad geen fietsen meer, maar heel veel auto's..... Op het Rex-hotel hebben wij volgens mij toen ook op het dakterras gezeten. Welliswaar in de regen en waren we toen getuigen van een aantal zenuwachtige toekomstige ouders die hier hun adoptie-kinderen kwamen ophalen. De rode kerk met twee torens herken ook, maar het grote gebouw erachter (.... plaza) is volgens mij een nieuwe aanwinst. Zoals vele hoge gebouwen op de foto's. Klopt het dat een aantal foto's (zwaar ouderwetse computers, vergadertafels etc) gemaakt zijn in de voormalige Amerikaanse ambassade? Zijn er ook nog van die leuke tentoonstellingen die foto's van de mindere fraaie ongenuanceerde beelden laten zien van de oorlog?
    Tot slot, ik heb nog geen antwoord op mijn vraag over de situatie van de hoeren-populatie. Ik begrijp dat Dennis, dat ook wel graag wil weten.

    Groetjes en veel plezier...

  • 29 Januari 2008 - 04:53

    Ruud:

    Ssst, Anja, zo zeg je dat toch niet, mijn familie leest deze weblog ook!
    Hoeren?.. er zijn inderdaad van die cafetjes waar een hoop geraffineerde, glimlachende dames zitten, waar alleen mannelijke toeristen naar binnen gaan. En waarvan ik weet dat als ik daar aan de bar ga zitten ik ook meteen een vriendinnetje heb, een duur vriendinnetje. Maar eigenlijk valt het wel mee, als je op straat loopt word je niet lastig gevallen.

    Groeten,
    Uit Saigon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Deze weblog is eigenlijk voor familie, vrienden en bekenden, Maar voor diegene die mij niet kennen, ik ben Ruud, en ik hou van verre lange reizen, het liefst 1x per jaar voor 2 of 3 maanden. Soms georganiseerd, of met vrienden, maar meestal alleen en ongeorganiseerd, lekker in je eigen tempo. Meestal ook naar warme landen. Dit keer naar zuidoost China Veel leesplezier ik zal mijn best doen regelmatig te schrijven Ruud

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 94
Totaal aantal bezoekers 25222

Voorgaande reizen:

02 Februari 2017 - 20 Februari 2017

Myanmar / Birma

30 November -0001 - 30 November -0001

USA reis

Landen bezocht: